Mazurska książka kucharska: risotto z warzywami

Standardowy

Zgodnie z obietnicą poczynioną dawno temu czas przedstawić drugi przepis na risotto. Ze względu, że białe risotta wydają mi się szlachetniejsze, przepisem tym chciałbym nawiązać do jakiegoś większego, okolicznego miasta, pozostając jednak w duchu kempingu. Wybór mój padł oczywiście na Olsztyn. Przyczyny były dwie. Po pierwsze Olsztyn to jedyne duże, okoliczne miasto, które odwiedziłem w trakcie moich wakacji. Po drugie jest to dla mnie miasto-wydmuszka, miasto, które w sumie nie jest aż tak bardzo miastem. ‚Jak to?’, zapytacie.

W Olsztynie mają kilka zabytków, z czego w ogóle wart zachodu jest jedynie Zamek Kapituły Warmińskiej (a i tak eksponaty tam prezentowane wyglądają jak efekt braku miejsca w składziku lub piwnicy, w której zwykle upycha się rupiele). Tamtejszy uniwersytet jest niemożliwy do odnalezienia, mimo dokładnego oznaczenia na mapach, gdyż wygląda jak zwykły blok i tak idealnie wtapia się w otoczenie, że można go tylko przeoczyć, a na pewno nie zauważyć. Reszta jest tak niewarta wspomnienia, że nawet nie będę o tym pisał.

W Olsztynie mieszkać bym nie chciał. Dlaczego więc mój drugi przepis dedykuję temu miastu? Bo zjeść tam można wyśmienicie! Na głównej ulicy starego miasta Cafe Feniks oferuje amatorskie wariacje na temat Alfonsa Muchy (na ścianie przy wejściu widnieje niezbyt udane malowidło stylizowane na Muchę, a przedstawiające kobietę z feniksem), ale także najlepszą na świecie Caffe’ Vergnano. Poza tym szeroki wybór ciastek i miłą obsługę i nowoczesne, przyjemne wnętrze (kawiarnia zaopatrzona jest też w niezwykle luksusową toaletę, jakiej próżno szukać w większości warszawskich lokali).

Z kolei w jednej z ciasnych uliczek koło starego miasta mieści się restauracja włoska, Malta Cafè, serwująca prawdziwe delicje w stylu polędwiczki wieprzowej w bakłażanie z sosem kurkowym. Jedzenie było tak dobre, że zupełnie zapomniałem o kilku wcześniejszych lokalach, w których przyjęto nas nie dość czule, abyśmy życzyli sobie skosztować potraw. Dodatkowo w Malta Cafè obsługa jest super dobra. Podsumowując: wycieczka do Olsztyna gastronomicznie wypadła na pięć z plusem, turystycznie – na dwóję na szynach.

W Malta Cafè co prawda risotta nie podawano. Słusznym wydaje się więc uzupełnienie tej kulinarnej przygody o tę jakże włoską potrawę. Oto i moja uproszczona wersja warzywnego risotta. Zaczynajmy!

Risotto olsztyńskie: banner

Sprzętu potrzeba Ci będzie takiego samego, jak i poprzednio. To jest: garnka o pojemności nieco ponad 1 l, średnich rozmiarów patelni, deski do krojenia, warząchwi abo filiżanki, abo kubka małego, dobrze ostrego noża i deski do krojenia w parze, jednej maszynki elektrycznej abo gazowego planika. Na końcu dwóch głębokich talerzy w komplecie z dwoma widelcami, co jest konieczne do konsumpcji kulturalnej.

Jednakowoż składników jest więcej nieco. Weź więc chyżo: litr wody pitnej, kostkę bulionową (warzywną, drobiową lub mieszaną), saszetkę lub 100 g ryżu długoziarnistego, średnią cebulę, ok. 100 g miękkiego sera żółtego, cztery zacne plastry masła, cztery ząbki czosnku czy to świeżego, czy marynowanego, dwie łyżki oleju (lub dodatkowe dwa plastry masła), pół papryki czerwonej, pół zielonej, małą lub pół dużej puszki kukurydzy, sól, pieprz i co masz do smaku możesz dodać.

Początkowo postępuj podobnie, jak przy mazurskim daniu. Wody więc zagotuj i kostkę bulionową w niej rozrób. Przygotuj inne składniki: cebulę i czosnek posiekaj, papryki spraw w kostki niewielkie, kukurydzę osącz, ser również na kostki rozdrobnij. Teraz cebulę podsmaż na oleju, a gdy się zeszkli czosnku dodaj i ryżu dosyp. Tak smaż jeszcze troszku, a w końcu zacznij dodawać bulionu, jak poprzednio, po warząchwi czy półkubku. Mieszaj nieustannie a dokładnie. Na danie to koło 4 warząchwi bulionu zejść powinno, więc gdy już dwie całkiem wchłonięte zostaną dodaj papryki i dolewaj bulionu dalej. Gdy z tym się uporasz dosyp hojnie kukurydzy i zamieszaj dokładnie. Włóż masło i rozprowadź bardzo starannie. Dodaj przypraw do smaku (soli mniej syp, bo i ser jest słony, który na końcu dodasz). Teraz włóż sera, a jeszcze nie zdejmując dania z maszynki rozgrzanej elektrycznej, pilniej niż dotychczas mieszaj wszystko. Ser winien się rozpuścić i długiemi wstążki ziarnka ryżu skleić.

Oto i gotowe, białe, olsztyńskie risotto warzywne:

Risotto z warzywami: gotowa potrawa

Smacznego!

4 responses »

  1. Cóż, trochę krzywdzący ten obraz Olsztyna. Masz rację, że nie chcesz mieszkać w tym mieście. Ja także czasami mam go dość. Nie zgadzam się z Twoją opinią odnośnie uniwersytetu. Jest pięknie położony nad 3 jeziorami. Co do restauracji Malta Cafe to się z Tobą akurat zgadzam. Bardzo dobre jedzenie. Jak będziesz następny raz zapytaj się o risotto. Robią je w tym lokalu ale (niestety) nie ma go w karcie. Zawsze zapytaj kelnera czy nie mogą go zrobić? Ja się pytam i nie ma problemu. Polecam.

  2. @ basienka

    No i widzisz, właśnie dlatego zmieniłem tematykę bloga zasadniczo. Nie powinienem pisać o zwiedzaniu i turystyce, bo ani się na tym znam, ani mnie to jakoś szczególnie nie porywa. W Olsztynie było mi jakoś dziwnie, nie czułbym się chyba tam dobrze. I nie chodzi tylko o zabytki itd. Nie wiem, czy wspomniałem o tym, jak bardzo podobała mi się wystawa stała malarstwa holenderskiego na Zamku. Cały czas ją wspominam. Niemniej coś mi nie pasowało i na miejsce osiedlenia nie wybrałbym tego miasta. Gdynia mi się podoba, choć też raczej zabytków tam nie ma (znowu się nie znam, ale wydaje mi się, że w Gdyni jest jeszcze mniej do zobaczenia) – a jednak przypadła mi do gustu. Indywidualne preferencje i tyle.

    Zresztą dopiero po opublikowaniu pomyślałem, że mogłem kogoś obrazić nawet niechcący. Takie osoby bardzo przepraszam.

Skomentuj

