Wpływ reklamy na życie człowieka

Standardowy

Wszyscy sądzimy, że jesteśmy niezwykle odporni na działanie reklam. I pewnie część za nas jest faktycznie. Nie mówię już nawet o tak prostym mechanizmie, jak „widzę to = muszę to mieć”, bo na mnie naprawdę rzadko to działa. Jednak ostatnio okazało się, że nie tylko w ten sposób reklamy mogą wpływać na nasze życie. Zapewne osoby zajmujące się tym profesjonalnie wiedziały to od dawna, ja naocznie przekonałem się kilka tygodni temu.

Zanim przejdę do mojej krótkiej anegdotki chciałbym ustalić pewną rzecz. Zakładam, że czym jest pH każdy w dużej ogólności wie. Każdy pamięta, że jest to miara kwasowości środowiska. Mam też nadzieję, że większość osób pamiętam, że obojętne pH to 7. Obojętne jest tu słowem kluczem. Bo obojętne to zupełnie co innego niż neutralne, a już zdecydowanie nie to samo co optymalne. Jaka jest różnica?

Pod względem chemicznym przy pH 7 mamy równowagę kwasów i zasad w środowisku, czyli nie jest ono ani kwaśne, ani zasadowe. Powyżej tej wartości mówimy o odczynie zasadowym (alkalicznym), poniżej o kwaśnym. Większość ‚rzeczy’ ma swoje pH. Weźmy np. krew. Krew ma pH mieszczące się w zakresie 7,35-7,45. Nie jest to jednak ani neutralne, ani obojętne pH krwi. Jest to pH optymalne dla zachodzących w krwi procesów metabolicznych lub inaczej fizjologiczne pH krwi. Neutralne dla krwi może być pH produktu żywnościowego, co oznacza, że gdy go zjemy, nie nastąpi zakwaszenie lub alkalizacja krwi, czyli pH tego produktu nie wpłynie na równowagę kwasowo-zasadową krwi (pomijam tu szczegóły takie, że krew jest doskonale buforowana i nie wiem, jak dużo trzeba by zjeść konkretnego produktu, aby wywołać znaczne wahanie; choć jest to oczywiście możliwe). Obojętne też to pH nie jest, bo w ścisłym znaczeniu obojętne pH to wyłącznie pH 7. Ostatecznie nieco szerzej można użyć tego terminu podobnie do terminu neutralne pH, mówiąc, że jest jakieś pH jest obojętne dla równowagi kwasowo-zasadowej krwi (=nie zmienia jej).

Co to wszystko ma wspólnego z reklamami? Otóż po II terminie egzaminu z Podstaw żywienia zadzwoniła do mnie koleżanka i powiedziała, że strzeliła taki błąd na egzaminie, że teraz aż się tego wstydzi, bo sprawdzający będą się zaśmiewać przy jej pracy. Jaki to błąd? Ano właśnie… Pytanie było dokładnie o optymalne pH krwi. Koleżanka bez wahania napisała… 5,5!

Każdy z nas chyba pamięta reklamy szamponów, mydeł i innych kosmetyków, które głoszą, że produkty owe posiadają neutralne pH 5,5. Reklamy te precyzują oczywiście, że jest to pH neutralne dla skóry, ale kto by o tym pamiętał. Tak wszystkim wryło się w pamięć owo pH 5,5, że mało kto pamięta dodatkowo o tym, że jest ono 1) neutralne, 2) dla skóry! Nagle zlały się wszystkie znaczenia: obojętne, neutralne i optymalne. 5,5 stało się pewną granicą, najlepszym i najbardziej rozpoznawalnym punktem na 14-stopniowej skali pH. Tu pojawiają się dwa problemy jednocześnie. Pierwszym jest krzywda, jaką wyrządziły ludziom reklamy, bombardując nas w nieskończoność tym pH 5,5 i innymi informacjami, które dzięki temu stały się kluczowymi elementami wiedzy o świecie. Drugim ułomność systemu edukacji, który uczy różnych rzeczy (wartościowych też oczywiście), ale coraz mniej słuchania i czytania ze zrozumieniem.

SUMMARY

Many people aren’t aware of a difference between neutral pH level, neutral pH level of smth and neutral pH level for smth. The neutral pH level is 7. But many things, such as blood, has its own pH. The neutral pH level of blood is between 7,35 and 7,45. This is exactly optimum pH level for the blood metabolic processes or, in another words, physiological blood pH level. We can say that some food has neutral pH level for blood, which means that this products doesn’t change the optimum pH level.
TV commercials of soaps, shampoos and other cosmetics telling us that
neutral pH for skin is 5,5. Problem is that most of the people understand only that the neutral pH is 5,5 without remembering abut ‘for skin’ part. 5,5 is not a neutral pH of everything!

2 responses »

  1. …tak jak mówiłam, może to wynikać z dosłownego przetłumaczenia słowa „neutral” (neutralne), które w tym przypadku powinno być przetłumaczone jako „obojętne” i to w dodatku „obojętne dla”. Choć słowa „neutralny” i „obojętny” to synonimy, to w bardziej stosowne jest użycie słowa „obojętne”
    jeśli mówimy o pH.

    (ale żeby na to wpaść trzeba by było choć trochę zainteresować się pH (chemią), skoro już o niej mowa w reklamie, a jak widać spece od marketingu przykładają większą uwagę do odcieni kolorów i natężenia światła niż do (że tak to górnolotnie ujmę) prawdy i poprawności naukowo-językowej)

  2. @ Jola

    Zastanawiałem się jeszcze wczoraj o tym (po naszej rozmowie). I doszedłem do wniosku, że „obojętne” jakoś dziwnie brzmi, ale to pewnie już tylko moje subiektywne odczucie na ten temat. Bo jeżeli bliżej przyjrzeć się semantyce tych słów, to można by to tak wytłumaczyć:

    neutralne dla skóry, czyli nie wpływa w żaden sposób na skórę, na jej stan fizjologiczny, nie zakwasza i nie alkalizuje,
    obojętne dla skóry, czyli nie ma żadnego znaczenia dla skóry, a powiedzmy sobie szczerze, pH, nawet i neutralne, ma znaczenie.

    Różnicę można zaobserwować nawet po definicjach w zwykłym słowniku (Słownik współczesnego języka polskiego, red. Bogusław Dunaj):
    neutralny: „pośredni między czymś a czymś”, ” zgodny z ogólnie przyjętymi normami” (w tym przypadku zgodny z fizjologicznym zakresem pH),
    obojętny: „niczym się nie wyróżniający, pozbawiony wyrazistości, ani taki, ani taki, nijaki” (to dla mnie idealnie pasuje do pH 7).
    Oczywiście przy haśle obojętny słownik zauważa, że synonimem jest neutralny, ale na tym polega cała zabawa, aby synonimy semantycznie różnicować, a nie uznawać, że to dokładnie to samo.

    Dyskusję na ten temat nadal uważam za otwartą.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s